چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیین افتتاحیه نمایش «سفید» با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار شد.

نمایش

به گزارش تسنیم، آیین افتتاحیه نمایش "سفید" نوشته‌ی علی موسویان و با کارگردانی محمد زوار بی‌ریا، با حضور دکتر رحمت امینی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ داود فتحعلی‌بیگی، اردلان شجاع‌کاوه، خسرو احمدی، حمیدرضا نعیمی، محمد ساربان، حاج یوسفی و جمعی از علاقه‌مندان عصرگاه روز یکشنبه 21 تیرماه در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری برگزار شد.

محمد زوار بی‌ریا؛ کارگردان نمایش "سفید" در ابتدای این جلسه گفت: نمایش "سفید" با بی‌مهری‌های فراوانی روبه‌رو شد. سه سال طول کشید تا توانستیم این اثر را به صحنه ببریم. مدیرانی که تعهد اجرای این نمایش را داشتند، نسبت به آن بی‌تعهدی کردند و مدیرانی که هیچ تعهدی نسبت به اجرای آن نداشتند،‌ دست ما را گرفتند و از ما حمایت کردند.

این کارگردان جوان افزود: خاستگاه هنری من، ‌حوزه هنری است. خود را از حوزه می‌دانم و حمایت‌های رحمت امینی همواره برای‌مان قوت قلب بوده است. اگر حمایت‌ها و همراهی‌های ایشان نبود، نمایش "سفید" نمی‌توانست به صحنه برود. بی‌مهری به گروه‌های جوان باعث شده تا انگیزه‌های ما کم‌رنگ شود. امیدوارم مدیران تئاتری گروه‌های تئاتری جوان را دریابند تا این انگیزه‌ها خشک نشوند.

در ادامه، رحمت امینی حمایت از گروه‌های جوان را از جمله اهداف مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری برشمرد و گفت: معتقدم هرچقدر دست جوانان را در تئاتر بگیریم در حقیقت به خود تئاتر کمک کرده‌ایم. باید راهبر جوانان باشیم و از استعدادهای جوان حمایت کنیم. کارگردانی تئاتر از مشاغل سخت است. بودجه‌ی تئاتر کم است و هنرمندانی که در این هنر فعالیت می‌کنند به اندازه‌ی تلاش و هنرشان دستمزد نمی‌گیرند. ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به حد بضاعتمان برای گروه‌ها کمک هزینه در نظر گرفته‌ایم و قدردان هنرمندانی هستیم که با وجود همه‌ی مشکلات اجازه نمی‌دهند چراغ تئاتر خاموش شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: باید به تئاتر کمک کرد. باید برای تئاتر سوبسید در نظر گرفت. همان‌طور که مساجد پاسخگوی دغدغه‌های دینی جوانان ما هستند، هنر تئاتر نیز می‌‌تواند بخشی از دغدغه‌‌های فرهنگی جامعه را پاسخ‌گو باشد. امیدوارم که قراردادهای تیپ احیا شود تا از کار و هنر هنرمندان حمایت شود. مدیران در هر سمت و عنوانی که هستند نباید بگذارند که سوسوی تئاتر خاموش شود. باید تماشاخانه‌های خصوصی تئاتر را حمایت کنیم. راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی در این شرایط سخت اقتصادی برای تئاتر، دست‌مریزاد دارد و نباید گذاشت که این اقدامات در نیمه‌ی مسیر از حرکت بازمانند.

امینی تصریح کرد: در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری توجه به کیفیت آثار برای‌مان بسیار اهمیت دارد. ما  حامی هنرمندان جوان هستیم و همچنین دست پیشکسوتانی که می‌خواهد با این مرکز همکاری داشته باشند را می‌فشاریم.

در ادامه‌ی آیین افتتاحیه نمایش "سفید"، مهمانان حاضر در این مراسم، به ایراد سخنان کوتاهی پرداختند. محمد ساربان؛ بازیگر پیشکسوت تئاتر؛ گفت: باید از جوانانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند تقدیر کرد. ما در گذشته تئاتر داشتیم. ماهیت تئاتر ما خوب بود. امروز گویی جا مانده‌ایم. گویی چیزی را از دست داده‌‌ایم. ما دغدغه‌ی تئاتر داریم. ما به تقدس تئاتر باور داریم. آرزو می‌کنم که مدیران برای ارتقاء تئاتر راستین که جایگاه جهانی دارد، همت گمارند.

خسرو احمدی، دیگر هنرمند حاضر در این مراسم نیز تصریح کرد: تئاتر هر روز شاهد اتفاقات جدیدی است! به جرأت می‌گویم که امروز نمی‌شود از تئاتر گذران زندگی کرد. آموخته‌های من از تئاتر است و درآمدم از تصویر! چهل سال است خاک صحنه خورده‌ام و امروز خیلی غم‌انگیز که از زبان یک کارگردان جوان، بشنویم که نمی‌گذارند تا اثری بر صحنه اجرا شود. این شرایط به هیچ وجه زیبنده‌ی تئاتر ما نیست.

همچنین داوود فتحعلی‌بیگی، کارگردان و نویسنده‌ی پیشکسوت تئاتر؛ با تأیید نظرات همکارانش در سخنانی کوتاه گفت: یک آمار سرانگشتی نشان می‌دهد که بسیاری از تئاتری‌های دیگر کار نمی‌کنند. باید یک حداقل‌هایی برای اجرای تئاتر در نظر گرفت. اما امروز همان حداقل‌ها هم وجود ندارد؛ فقط مدام می‌پرسند شما چرا تئاتر کار نمی‌کنید! چطور می‌شود تئاتر کار کرد؟ شرایط سخت است. گروه‌ها حتی از عهده‌ی هزینه‌های معمول خود بر نمی‌آیند.

فتحعلی بیگی افزود: حال تئاتر خوب نیست. نگاه کنید چه بر سر تالار وحدت آمده و چه آثاری در آن به صحنه می‌رود. حتی تئاترهای آزاد هم به کیفیت تئاترهای لاله‌زاری که در گذشته داشتیم، ‌نیستند. بخشی از وظیفه‌ی دولت، حمایت از هنر و فرهنگ است. دولت باید بیشتر به این وظیفه‌اش حساسیت نشان دهد. هیچ تحلیل درست و روشنی از تئاتر خصوصی وجود ندارد. تئاتر بدون کمک و حمایت نمی‌تواند به راه خود ادامه دهد.

در ادامه، اردلان شجاع کاوه؛ بازیگر تئاتر؛ نیز خاطرنشان کرد: جوانای که در تئاتر فعالیت می‌کنند باید صبر و تحمل بیش‌تری از خود نشان دهند. تعداد افرادی که در تئاتر کار می‌کنند بسیار زیاد شده و این خیلی خوب است. معتقدم حرکت تئاتر ما رو به جلوست. باید امیدواری‌مان را حفظ کنیم؛ چراکه روزهای خوب خواهند آمد. هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی رشد تئاتر را بگیرد. دلمان روشن است که چراغ تئاتر روشن خواهد ماند و مشکلات مرتفع خواهند شد.

آخرین سخنران مراسم افتتاحیه نمایش "سفید" حمیدرضا نعیمی؛ بازیگر و کارگردان تئاتر؛ بود. وی گفت:  من از هر گروه و هنرمندی که در این شرایط تئاتر کار می‌کند، سپاسگذارم. مشکل ما اقتصاد نیست. ما می‌‌خواهیم به هنر و حرفه‌ی ما احترام گذاشته شود. مسئولی که  تا به حال  حتی به تماشای یک تئاتر ننشسته و این مسئله  را با افتخار عنوان می‌کند، نمی‌تواند به ما احترام بگذارد. این باعث می‌شود که بین مسئولان و هنرمندان فاصله بی‌اُفتد و نتوانند حرف یکدیگر را بفهمند. دل‌های خسته‌ی هنرمندان تئاتر، نور امید می‌خواهد.

در پایان این مراسم، نمایش "سفید" اجرای خود را در تماشاخانه ماه آغاز کرد. خاطرنشان می‌شود نمایش "سفید" داستان معلولی ذهنی‌ای به نام حشمت را روایت می‌کند که قصد زیارت حرم امام رضا(ع) را دارد اما بنا به اتفاقاتی سر از شلمچه در می‌آورد و با جانباز اعصاب و روانی همراه می‌شود که در عوالم خود سیر می‌کند.

این اثر پیش از این با عنوان "آنم آرزوست" در هشتمین جشنواره‌ی تئاتر رضوی اجرا شده است و توانسته تندیس این جشنواره را در بخش‌های کارگردانی، نویسندگی، طراحی صحنه و آهنگسازی از آن خود کند و همچنین در بخش بازیگری مرد نیز جوایز اول و دوم را کسب کرد.

حسین شفیعی و سیدعلی موسویان دو بازیگر این اثر نمایشی هستند و همچنین وحید لاری به عنوان طراح لباس و صحنه و بهنام رحیمی به عنوان آهنگساز، محمد زوار بی‌ریا را همراهی می‌کنند.

اجرای عمومی نمایش "سفید" از روزگذشته، یکشنبه؛ 21 تیرماه 94- ساعت 18:30؛ در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری آغاز شد و تا میانه‌ی مردادماه ادامه خواهد داشت. تماشاخانه‌ی ماه در ساختمان مرکزی حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه واقع است.

کد خبر 301201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha